![](theme/hasanTheme/fa/Image/pages-top-left1.gif)
|
||
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: آنچه در پی می آید، نهمین گفتار از «شرح مختصر دعای مکارم الاخلاق» توسط یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی است که در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه منتشر خواهد شد.
گفتار نهم احسن النیات امام سجاد (علیه السلام) در فراز دیگری از دعای مکارم الاخلاق از خدا می خواهد که نیت مرا به بهترین و برترین نیت ها برسان: «وَ انْتَهِ بِنِیَّتِی إِلَى أَحْسَنِ النِّیَّات»! کلمه «نیت» در مواضع مختلف به معنای "قصد" و "حفظ" به کار گرفته شده است (ریاض السالکین/ ج3/ ص279) نیز گفته شده که نیت «قصد و عزم بر انجام عمل» معنا می دهد.(مجمع البحرین) در تعریف اصطلاحی نیت هم نظرات گوناگونی وجود دارد. از جمله آنکه نیت «اراده ای است که به وسیله قلب انجام می شود» یا آنکه «توجه به عمل است برای خدای متعال» یا ...، اما آنچه به نظر صحیح تر می آید این است که نیت در این دعا، قصد انجام فعل برای رسیدن به علت غایی آن است. (ریاض السالکین/ ج3/ ص280) با توجه به این نکته که حضرت سجاد (علیه السلام) در این فراز، درخواست «احسن النیات» کرده است، می توان گفت که نیت نیز همسان ایمان و یقین، مراتب و درجاتی دارد و به اعتبار هدف و غایت نهفته در آن به «قبیح»، «حسن» و «احسن» تقسیم می شود. اگر هدف و غایت اعمال و افعال آدمی امور دنیوی باشد، نیت او قبیح و ناپسند است. مانند نیت ریاکاران که کاری را برای خوشآمد غیر خدا انجام می دهند و در حقیقت با این کار مشرک شده برای حق تعالی شریک جسته اند. اگر غایت اعمال آدمی امور اخروی باشد و با هدفِ کسب ثواب یا رهایی از عذاب، عملی را انجام دهد، نیت شخص، «حسن» و نیکو است. نیز اگر هدف و قصد در انجام عمل، فقط خدای رحمان و رضایت حضرت سبحان باشد، در این صورت نیت آدمی «احسن» و نیکوترین نیت خواهد بود. شیخ بهایی نیت احسن را نیت صادقه نامیده و می گوید: مراد از نیت صادقه برانگیختگی قلب است؛ به گونه ای که تنها خدا را در نظر آورد و به غیر خدا هیچ التفاطی نکند. (کتاب الاربعین/ ص158) تاثیر انواع سه گانه نیت بر اعمال و افعال مومن، موجب شکل گیری گونه های مختفی از عبادت می شود. چنان که امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «العِبادَةُ ثَلاثَةٌ: قَوْمٌ عبدوا اللّه عَز و جلّ خوفاً؛ فتلک عبادَةُ العبید. و قَومٌ عَبَدُوا اللّه تبارَکَ و تَعالَى طَلَبَ الثَّوابِ؛ فَتِلکَ عبادة الأُجَرَاءِ. و قَوْمٌ عَبَدُوا اللّه عَزَّ و جَلَّ حُبّاً لَهُ؛ فَتِلکَ عبادَةُ الأحْرارِ. و هِىَ أَفْضَلُ العِبادَةِ» (بحار الانوار/ ج67/ ص235) عبادت کنندگان سه دستهاند: گروهى خدای را از ترس عذاب عبادت مىکنند؛ این عبادت بردگان است و گروهى خدای را به طمع بهشت عبادت مىکنند؛ این عبادت مزدبگیران است و گروهى خدای را از روى عشق و محبت به او عبادت مىکنند که این عبادت آزادگان است، و این بهترین عبادت هاست. |
||
تاریخ و زمان انتشار: دو شنبه 31 خرداد 1395 |
||
نویسنده: | ||
مرجع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران | ||
آدرس: http://jamaran.ir/fa/n133442/ |
![]() |
![](theme/hasanTheme/fa/Image/icon.jpg)
![](theme/hasanTheme/fa/Image/icon.jpg)
![](theme/hasanTheme/fa/Image/icon.jpg)
![](theme/hasanTheme/fa/Image/icon.jpg)
![](theme/hasanTheme/fa/Image/pages-left.gif)
![](theme/hasanTheme/fa/Image/pages-down-left.gif)
![](theme/hasanTheme/fa/Image/pages-down-right.gif)
![](theme/hasanTheme/fa/Image/bottom.png)